Distruption, differentiering og selviscenesættelse. SWOT-analysen er en simpel model til analyse og nytænkning, som mange anvender. Den kan være god ved skrivebordet, hvis du lige vil danne dig et hurtigt overblik over verdenssituationen, og den kan også bruges kreativt, hvor vi inddrager forskellige interessenter - medarbejdere, kunder, leverandører m.fl. - i at komme med input. Jo mere udbygget analysen er, desto stærkere et fundament kan den udgøre for udvikling af en kommunikations- og brandingstrategi.
Interessentanalysen skaber overblik over, hvilke mennesker - og grupper af mennesker - der har betydning for din eller din virksomheds succes. Nogle vil nærmest automatisk være på dit hold, mens andre vil yde dig modstand. Du har sikkert allerede en ide om, hvem dine forskellige interessenter er, og en analyse vil give dig et overblik over, hvor du og din virksomhed med fordel kan lægge jeres energi.
En imageanalyse giver et godt afsæt til at arbejde med strategisk kommunikation, PR og branding. Analysen fås i størrelserne small til XXL, så selv om den kan lyde omfattende, behøver det ikke at være tilfældet.
Der er stort set altid flere om buddet, og derfor er det nødvendigt at kende konkurrencesituationen på dit marked og konkurrenternes indbyrdes styrke. Hvor bevæger konkurrencen sig hen, og hvem er konkurrenterne egentlig. Det er nemlig ikke altid dem, vi tror, det er, fordi brancher både kan fusionere og blive disruptet.
Med en presse- og medieanalyse får du et overblik over, hvordan du kan optimere presseindsatsen, vælge de optimale medier og samtidig styrke indsatsen på de sociale medier, hvis det viser sig at være relevant.
Copyright: Anne-Mette Barfod 2025