Vi ved allesammen godt, at skindet kan bedrage, og derfor er vi som mennesker oftest mest trygge ved at søge job eller købe produkter hos virksomheder, som vi kender - virksomheder som har et stærkt brand.
Selv om vi måske ikke allesammen elsker burgere, så ved vi, hvad vi får, når vi smutter forbi McDonald's, og vi ved, at Matas har de fleste af de cremer, som vi plejer at bruge. Tilsvarende ved vi, at Nettos køledisk er billigere end Magasins delikatesseafdeling.
Der er mange elementer, som tilsammen skaber et brand, som en slags totaloplevelse: kulturen i virksomheden, branchen, logoet, medarbejderne, produkterne, lydene, duftene, synsindtrykkene, forventningerne, drømmene, smagene, ordene, billederne, stemmen i telefonen. Disse elementer bliver opfanget af os hver især - gennem vores eget personlige filter og syn på verden.
Når vi taler om employer branding, taler vi om branding af arbejdspladsen, og derfor kan kommunikationsindtsatsen ikke stå alene. Vi skal også have fat i alt fra personalehåndbogen til HR-afdelingen og stemningen på jobbet. Virksomhedens størrelse og organisationsform har også betydning for dens employer brand. Når en arbejdsplads kommer i mediernes søgelys med anklager om sexisme eller dårligt arbejdsmiljø, rammer det både virksomhedens corporate brand og dens employer brand.
Trivslen på en arbejdsplads er hovednøglen til et stærkt employer brand, for glade og tilfredse medarbejdere er den bedste reklame. Glade medarbejdere bliver i gennemsnit længere tid på arbejdspladsen, og derfor har ledelse og medarbejdere en fælles interesse i at skabe et godt arbejdsmiljø.
Hvis din virksomheds employer brand skal være attraktivt og stærkt, skal det have en bred appel. Kun derved kan I tiltrække og fastholde de bedste talenter. Hvis der kun sidder mænd i jakkesæt i direktionen og bestyrelsen, sender det et tydeligt signal til kvinder om, at denne virksomhed eller organisation har et gammeldags employer brand, som primært tiltrækker mænd til direktionen. Såvel nuværende som potentielle medarbejdere og kunder skal kunne spejle sig i employer brandet. Derfor er det nødvendigt at indtænke mangfoldighed i kulturen og brandingsindsatsen. Det sender et signal om, at hos jer kan også karrierekvinder nå til tops.
I 1980 sang Dolly Parton titelmelodien til filmen '9-5'. Filmen handlede om sexisme på jobbet og om manglende løn, ros og anerkendelse. Selv om vi i dag skriver 2023 er der stadig mange, som oplever sexisme på jobbet, hvilket blev klart i kølvandet på Sofie Lindes tale til Zulu Awards i 2020. Talens startede anden #MeToo-bølge i Danmark og mange virksomheder er i dag i fuld gang med at rydde op i arbejdsmiljøet.
Jeg i mange år på forskellig vis arbejdet med employer branding. HR, intern kommunikation og arbejdsmiljø:
Copyright: Anne-Mette Barfod 2024