Det er ikke længere nok at kunne producere varer eller tjenester og klare sig i den økonomiske konkurrence. Kunder, investorer, offentlige myndigheder, interesseorganisationer m.fl. lægger i stigende grad vægt på, at du og dine kolleger agerer på en samfundsmæssigt forsvarlig måde. Opinionsdannelsen sker hurtigt via pressen og de sociale medier. Et rygte eller en historie kan på ganske kort tid sprede sig via elektroniske medieplatforme som nyhedsmedier, Facebook, Instagram, LinkedIn og Twitter. Derfor er det nøvendigt at arbejde med relationerne til offentligheden.
Det er dialogen med mennesker i og udenfor organisationen, der skaber synergi og fremdrift. Formålet med strategisk kommunikation er at styrke forretningsstrategien, så nøgleinteressenterne bliver motiverede til at bidrage til din organisations succes. Det kræver helikopterblik, netværk, indsigt, analyse, viden, kreativitet og højt til loftet at arbejde med strategisk kommunikation. Du skal ikke kun have et mål og en forretningsplan. Du skal også tale til menneskers hjerne og hjerte for at påvirke adfærden. Du og din organisation skal fremstå som troværdig, sympatisk, tillidsvækkende, professionel - og original.
Det kan virke så ligetil at beslutte sig for, at din virksomhed skal have en ny hjemmeside eller flot salgsbrochure. Imidlertid er det tit og ofte en god ide liiiige at analysere, hvad behovet er, og hvem du eller din virksomhed gerne vil have i tale. Måske behøver det ikke at være et stort, dyrt og forkromet projekt, og måske kan vi sammen skyde genvej til målet ved først at analysere situationen.
"Tænk at se mig selv med min guitar... på forsiden af Søndags BT", synger Eddie Skoller i en gammel slager. Men er det BT, Børsen eller Eurowoman, du skal gå efter - eller er det influencers. Det afhænger helt af, hvem du og din virksomhed vil have i tale. Derfor er det så effektivt med en presse- og medietrategi.
"Errare humanum est", hedder det på godt, gammeldags latin, og oversat til danske betyder det, at det er menneskeligt at fejle. Vi kan alle komme i modvind. Nogle gange er det selvforskyldt, andre gange er det urimeligt, og atter andre gange helt tilfældigt. Med en krisestrategi kan du og din virksomhed lægge en plan for, hvordan I vil kommunikere i tilfælde af negativ omtale. Med strategien er det også muligt at forebygge ved på forhånd at forudse mulig kritik.
Copyright: Anne-Mette Barfod 2024