Det er dialogen med mennesker i dit liv eller i og udenfor organisationen, der skaber synergi og fremdrift. Formålet med strategisk kommunikation er at styrke forretningsstrategien, så nøgleinteressenterne bliver motiverede til at bidrage til din eller din organisations vækst, udvikling og succes. Det kræver helikopterblik, indsigt, analyse, viden, kreativitet og højt til loftet at arbejde med strategisk kommunikation - og det er det, som gør det så interessant.
Når en pianist sætter sig til flygelet, skal han eller hun bruge mange tangenter for at spille et stykke smuk og bevægende musik. Tilsvarende er det nødvendigt at spille på flere tangenter, når du skal engagere mennesker i dit projekt. Det er her, kommunikationsstrategien kommer ind i billedet.
Du skal ikke kun have et mål og en forretningsplan. Du skal også tale til menneskers hjerne og hjerte for at påvirke adfærden. Du og din organisation skal fremstå som troværdig, sympatisk, tillidsvækkende, professionel - og original. Derudover skal du kende dine interessenter og vide, hvilke der er vigtigst for dig. På den måde kan du skræddersy dine budskaber og skyde med skarpt i stedet for med spredhagl.
Som cand.polit. er jeg trænet i at tænke i analyse, forretningsstrategier, konkurrencestrategier, effektivitet, optimering, resultater og bundlinje. Jeg ved, at det kan lyde helt ufatteligt tørt, teoretisk og matematisk, men hvis vi krydrer det med kreativitet og sanselighed, bliver strategien både indbydende, fristende og engagerende.
Samtidig er tid og penge for langt de fleste af os en knap ressource, og derfor giver det en god følelse, når vi sammen tør tænke store tanker, så du og din virksomhed effektivt når i mål med en målrettet, kreativ og unik handlingsplan.
Jeg bidrager med at gøre ide til virkelighed og tanke til handling, og jeg er sikker på, at du og din virksomhed eller organisation har potentialet til at gøre en endnu større forskel i verden end den, I gør i dag.
Jeg lover dig - det bliver ikke kedeligt!
Strategi handler om at adskille dig fra konkurrencen. Det handler ikke om at være bedre til det, du laver - det er et spørgsmål om at være anderledes i det, du gør.
M. E. Porter
Det tekniske, effektive, målrettede, kan også være ufatteligt smukt, gyldent og kreativt med højt til loftet og masser af god karma. Det gælder også kommunikationsstrategien.
Udvikling af kommunikationsstrategien behøver ikke at foregå bag et skrivebord. Det kan være sjovere at tænke højt sammen - også for direktøren
Det er spændende og lærerigt for alle omkring dig at bidrage til at udvikle kommunikationsstrategien sammen på en strategiworkshop for alle eller udvalgte medarbejdere. Sammen finder og skaber vi de byggesten, der tilsammen skal udgøre den kommunikations- og brandingstrategi, som understøtter jeres forretningsstrategi.
Det eneste, vi skal bruge, er nogle timer sammen, en projektor til Powerpoint og godt humør. Dernæst faciliterer jeg strategiudviklingen og efterfølgende modtager I et handlingsorienteret strategipapir.
Copyright: Anne-Mette Barfod 2024