"Tænk at se mig selv med min guitar ... på forsiden af Søndags BT", synger Eddie Skoller i en gammel slager. Men er det BT, Børsen eller Eurowoman, du skal gå efter - eller er det influencers, sociale medier eller pressemeddelelsen, der ryger ud til alle? Svaret afhænger helt af, hvem du og din virksomhed vil have i tale. Derfor er det så effektivt med en presse- og mediestrategi i baglommen.
Et medie er i virkeligheden blot en budbringer, og derfor er mediet kun interessant for dig, hvis du via mediet kan nå ud til din målgruppe og dine nøgleinteressenter. Der er deltagere i tv-programmer som X-faktor, som dukker op til audition for at få '15 minutes of fame', men for professionelle kunstnere, erhvervsfolk, forskere og meningsdannere er medierne et middel til målet: at få dit budskab ud til dine interessenter!
Du kan altid få dit budskab ud, hvis du hyrer et reklamebureau, som tilrettelægger en kampagne og indrykker annoncer. Det er en vej at gå. En anden vej er at opdyrke relationer til journalister i din branche, så du kan bidrage til den offentlige debat og og ad den vej styrke dit brand.
Hvis du får en kronik, et debatindlæg eller et interview i et anerkendt medie, er læserne, lytterne eller seerne mere lydhøre overfor dit budskab, end hvis du indrykker en annonce. Det kræver troværdighed, journalistisk snilde og viden om journalistik at slippe igennem journalistens og redaktions nåleøje, fordi der er kamp om opmærksomhed og spalteplads.
Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har et budskab, som du gerne vil have i medierne - eller hvis du gerne vil have lagt en pressestrategi, en krisestrategi - eller ønsker individuel medietræning.
Med en presse- og mediestrategi får du og din virksomhed værktøjer til at håndtere pressen professionelt, også i tilfælde af kriser eller negativ medieomtale.
Copyright: Anne-Mette Barfod 2024