KONKURRENTANALYSE

Vi kan altid lære af vores konkurrenter, og samtidig er det interessant at analysere

konkurrenterne og konkurrencesituationen i din branche.

Der er stort set altid flere om buddet, og derfor er det nødvendigt at kende konkurrencesituationen på dit marked og konkurrenternes indbyrdes styrke. Hvor bevæger konkurrencen sig hen, og hvem er konkurrenterne egentlig? Det er nemlig ikke altid dem, vi tror, det er, i en verden, hvor der sker fusioner, og hvor en ny aktør kan dukke op og disrupte markedet.


I en svømmekonkurrence eller ved de Olympiske Lege er det så skønt, at alle deltagerne kender præmisserne for konkurrencen. Typisk gælder det om at være hurtigst eller om at score felst mål eller points.


I erhvervslivet er det ofte vanskeligere at definere konkurrencesituationen. Det er logisk at tænke, at McDonald's konkurrerer med Burger King, men virkeligheden er, at familierestauranten i højere grad konkurrerer med alle mulige små fastfood-leverandører som eksempelvis pizzariaet og salatbaren. Tilsvarende konkurrerer tøjbutikker ikke kun med de andre butikker i gågaden, men i højere grad med webshops, hvor det er let at købe og få bragt netop det mærke og den størrelse, du drømmer om.


Der er kort sagt mange konkurrenceparametre i spil, og for at få succes med PR-, kommunikations- og brandingstrategien er det nødvendigt at definere, hvad der adskiller dig og din virksomhed fra konkurrenterne.

Hvis du skal svømme om kamp med ham her, kender du konkurrencesituationen. Han ser ud som om, han har prøvet det før og har en god teknik. Du kan så træne dig op i at matche ham, men ofte er konkurrencesituationen ikke så simpel. Ofte gælder det ikke om at være hurtigst, men om at være bedst målt på andre parametre.

KONTAKT MIG


Hvis du gerne vil have sparring om strategisk kommunikation, pressekontakt eller branding, er du velkommen til at kontakte mig.