En smuk trækasse med ferskener i solskinnet kan fryde øjet og vække associationer. Hvis du forestiller dig, at du står foran kassen, kan du dufte de søde ferskener, du kan mærke den ru overflade, og hvis du tager en bid, kan du smage deres sødme. De modne ferskener er bløde, og de mere umodne er sprøde, så du kan høre en knasende lyd, når du tager en bid. Samtidig fortæller din sjette sans dig, om du trygt kan spise dem, og om de er gode for dig - eller rådne på bagsiden.
Når vi arbejder med iscenesættelse og branding er alle sanser i spil, og derfor er det af central betydning, at der er harmoni mellem sanseindtrykkene, når dine nøgleinteressenter oplever dit brand:
Og så er der den sjette sans: Den sjette sans er mere ubevidst, og vi taler ikke nødvendigvis overtro her. Den sjette sans er vores mavefornemmelse eller vores intuition. Det er denne sans, der på tværs af al logik og fornuft påvirker vores følelser og valg. Den er et sammensurium af vores 5 sanser, og den styrer os mere, end vi aner. Den er en samlet følelse, som måske - måske ikke - er logisk eller rationel. Vi tænker ofte om os selv, at vi er rationelle og fornuftige. Det er alt for forenklet. I virkelighedens verden er vi styret af alt fra følelser og fornemmelse til vanetænkning, normer, lemmingeeffekten og tidligere gode og dårlige oplevelser..
Som mennesker har vi 5 sanser: Synssansen, høresansen, smagssansen, følesansen og lugtesansen. Samtidig vil mange sige, at vi har en sjette sans i form af vores intution og mavefornemmelse. Når du arbejder med PR, kommunikation og branding, kan du med fordel skabe harmoniske sanseindtryk - og vælge hvilke sanser, du vil spille på i forskellige sammenhænge.
'Chili Klaus' har brandet sig på smagen af chili. Han har skabt sig et navn og opbygget et personligt brand ved at invitere kendisser hjem til sig selv, så de kan vælge en chili at smage på. På denne video ser du tv-værten 'Bubber' smage verdens stærkeste chili. Den ser uskyldig ud, men det er den ikke. Efter at have brandet sig på chili, sælger Chili-Klaus i dag mange forskellige produkter med chili, såsom hot sauces, tørrede chilier, snacks, krydderier, sennep, ketchup, chokolade, bolsjer, brætspil og gaveæsker. Han har også sin egen øl, som hedder Ghost. Hans mange produkter har forskellige vindstyrker, som angiver, hvor stærke de er. Den højeste vindstyrke er 15, som er meget stærk, og hans slogan er: "Chili Klaus gør Danmark stærkere"..
Copyright: Anne-Mette Barfod 2024