Sejler du på et rødt ocean, hvor konkurrencen er barsk og blodig, eller på et blåt, hvor du får vind i sejlene og skaber et nyt marked - som Vogelilus på gågaden i Birkerød
"Der er langt flere kopier end originaler" skal kunstneren Pablo Picasso engang have sagt, Vi mennesker er flokdyr, og derfor ligger det til højrebenet at gøre som alle de andre.
Hvis du, din virksomhed eller din organisation tilbyder det samme og brander jer på samme måde som alle andre konkurrenter i branchen, bliver konsekvensen over tid blodrød konkurrence og faldende profit.
Hvis du eller din virksomhed gerne vil skille sig ud fra mængden, kan vi hente inspiration i strategier for blå oceaner. Her er der værktøjer til at lægge en strategi, som differentierer dig og din virksomhed effektivt fra konkurrenterne - med direkte afsæt i viden om kundernes nytteværdi på udvalgte konkurrenceparametre.
Udfordringen er at skabe et nyt marked via såkaldt 'værdiinnovation'. I praksis betyder det, at du definerer branchens eksisterende konkurrenceparametre, vurderer deres nytteværdi for kunden, sammenholder denne med omkostningerne - og tilføjer nye parametre.
Den samlede buket af konkurrenceparametre skal maksimere kundens nytteværdi og minimere dine omkostninger samtidig, hvilket er noget af det interessante i denne strategiske tænkning: At du kan maksimere nytteværdien for dine kunder, sænke omkostningerne og samtidig skabe et nyt marked - et blåt ocean.
Der er mange interessante eksemplar på blå oceaner. Blandt andet har
Cirque du Soleil skabt et underholdningsimperium ved at fusionere det bedste fra dansens, teatrets og cirkussets verden.
I downtown Birkerød, hvor jeg bor, ligger der en tøjbutik, som trækker kunder til, mens mange andre tøjbutikker må dreje nøglen om. Konkurrencen i tøjbranchen er blodrød, fordi det i dag er blevet så let at købe både tøj og sko på internettet - også på tværs af landegrænser.
Alligevel trækker butikken kunder til, og jeg er selv tit fristet til at slå vejen forbi. Jeg kender kun butikken som kunde, så det er ud fra den oplevelse, at jeg bruger den som et eksempel på en virksomhed, der bevidst eller ubevidst har brugt blue ocean-værktøjer.
Vogelius er nemlig ikke kun en skøn tøjbutik, der tilbyder kjoler med sus i skørterne og andre lækre designs og sko. Det er en butik, der har foretaget et værdispring. Det er nemlig også en cafe med hyggelige kurvestole under parasoller udendørs om sommeren og med borde i baglokalet. Skranken er ikke kun det sted, hvor du betaler for dit nye dress, men også en cafédisk, hvor du kan købe smoothies og lækre snacks. Hos Vogelius kan du derudover få hudbehandling, spray-tan og massage og købe cremer og smykker.
Hele Vogelius-atmosfæren emmer af overskud, nydelse og god stemning med tøj i alle størrelser, og indehaveren Mette Vogelius skriver på hjemmesiden, at "Vogelius er skabt med det formål at bringe det bedste frem i den moderne kvinde".
Firmaet har også en webshop, men det, der gør Vogelius unik, er den fysiske tilstedeværelse og indehaveren, det skaber glæde med et stort smil. Fortalte jeg, at du også kan købe smykker, cremer, accessories og cowboystøvler ...?
Der ligger andre tøjbutikker og andre skønhedssalonner på gågaden i Birkerød, men totaloplevelsen - den får du hos Vogelius - og jeg får ikke procenter!
PS. Naturligvis risikerer Vogelius, at der er virksomheder, som kopierer hele eller dele af konceptet. Men til den tid er Vogelius måske et stærkt brand, mens nye konkurrenter må starte fra skratch.
Forfatterne til bogen Blue Ocean Strategy, Renée Mauborgne og W. Chan Kim, har skabt et blåt ocean indenfor strategiudviklings-branchen alene ved at kalde strategien 'Blue Ocean', som vi alle følelesesmæssigt kan forbinde os til som en drøm om varme og det blå hav.
Et eksempel på en blue ocean-strategi er Cirque du Soleil, som har skabt en totalforestilling med det bedste fra dansens, teaterets og cirkussets verden. På den måde er dette cirkus unikt, og i forestillingen indgår de elementer, som publikum er særligt begejstrede for. Teltene er nærmest skulpturelle kunstværker. Samtidig er indslag med vilde dyr udgået af programmet, hvilket har sænket omkostningerne betydeligt.
Copyright: Anne-Mette Barfod 2024